23 травня, 2016

Знижки, акції, бонусні програми лояльності та конкурси: поради юриста

Акційна пропозиція
Кожен з нас у повсякденному житті так чи інакше хоч раз стикався зі знижками, акціями, бонусами та конкурсами. Але що насправді це являє собою з юридичної точки зору? В яких акціях варто брати участь, а яких слід сторонитися?
Головною метою знижок, акцій, бонусних програм є стимулювання продажу певних товарів, послуг або стимулювання зацікавленості споживачів до здійснення покупок у певному місті. Іншими словами – рекламна мета. Конкурс також може проводитися з рекламною метою.
Всього нараховується декілька десятків різноманітних видів акцій та бонусних програм.
Програми лояльності торгівельних мереж, що передбачають видачу дисконтних карток допомагають їм досліджувати своїх покупців, їх купівельні звички, залежність зроблених покупок від віку, статі, сімейного стану, рівня доходів. Вся ця інформація є дуже корисною для маркетологів.

Знижки.

Знижка полягає у зменшенні ціни товару чи послуги. Відповідно до ст. 699 Цивільного кодексу України за договором роздрібної купівлі-продажу товару, що звичайно призначається для особистого, домашнього або іншого використання, не пов'язаного з підприємницькою діяльністю, ціна визначається продавцем. Адже цей договір є публічним. Пропозиція його укласти адресується до невизначеного кола осіб (до кожного, хто звернеться) в рекламі, каталогах, а також інших описах товару. Крім того, публічна пропозиція здійснюється шляхом виставлення товару, демонстрація його зразків або надання відомостей про товар (описів, каталогів, фотознімків, тощо) у місцях його продажу.
Умови публічного договору визначаються підприємцем, юридичною особою, що здійснює продаж товару, виконання робіт, надання послуг. Вони мають бути однаковими для всіх, крім випадків, коли законодавством передбачені відповідні пільги. Підприємець не має права надавати переваги одному споживачеві перед іншим щодо укладення публічного договору, якщо інше не встановлено законом. Так само він не має права відмовитися від укладення публічного договору за наявності у нього можливостей надання споживачеві відповідних товарів (робіт, послуг).

Акції, бонусні програми.

Акцію, бонусну програму в юридичному сенсі слід розглядати як публічну обіцянку винагороди. За ст. 1144 ЦК особа має право публічно пообіцяти винагороду (нагороду) за передання їй відповідного результату (передання інформації, знайдення речі, знайдення фізичної особи, тощо). Ці норми також застосовуються і до рекламних акцій.
Організатор може публічно пообіцяти винагороду за завдання, яке належить виконати. Воно може стосуватися разової дії або необмеженої кількості дій одного виду, які можуть вчинятися різними особами. Наприклад, організатор може пообіцяти кожному покупцю товару подарунок, або кожному покупцю певної кількості товару знижку, або знижку при придбанні товару наступного разу.
Організатор може встановити певний строк, протягом якого слід виконати завдання. Якщо строк не встановлений, воно вважається чинним протягом розумного часу відповідно до змісту завдання. Організатор акції, бонусної програми має право також змінити умови її проведення.
Умови публічної обіцянки винагороди сповіщається у засобах масової інформації або іншим чином невизначеному колу осіб. Зазвичай з ними можна ознайомитися на офіційному веб-сайті організатора. Якщо умови акції розміщені в рекламних оголошеннях, листівках, тощо, слід звернути особливу увагу на текст, надрукований маленькими літерами.
Як правило під подарунком в акціях та бонусних програмах розуміється придбання товару за спеціальною ціною – 1 копійка чи 1 гривня. Тож зовсім безкоштовного в магазинах не буває.

Конкурси.

Фізична чи юридична особа також може обіцяти винагороду за результатами конкурсу (ст. 1150 ЦК). Конкурс оголошується публічно через засоби масової інформації або іншим чином. Він може бути закритим чи відкритим. У закритому конкурсі учасників запрошує організатор – засновник конкурсу.
Засновник конкурсу повідомляє про його умови одночасно з оголошенням про конкурс або персонально кожному, хто виявив бажання брати участь у ньому. Предметом конкурсу може бути результат інтелектуальної, творчої діяльності, вчинення певної дії, виконання роботи тощо. За результатами конкурсу видається нагорода (премія). Кількість призових місць, вид нагороди (сума премії) за кожне призове місце, тощо визначаються в умовах конкурсу. Умовами конкурсу може бути обумовлено надання переможцеві лише морального заохочення.
Істотними умовами конкурсу є його предмет і та винагорода, яка обіцяна засновником.
Не допускається зміна умов конкурсу після його початку.
Переможець конкурсу має право вимагати від його засновника виконання свого зобов'язання у строки, встановлені умовами конкурсу.

Практичні поради щодо участі в акціях, бонусних програмах, конкурсах. 

Тож, чи варто купувати товари зі знижкою? Існує думка, що зі знижкою продається товар з недоліками чи низької якості. Але це не завжди так. Принаймні продавець має попередити про це. Дуже часто знижки роблять перед святами (наприклад, Новим роком, 8 березня) або пов'язують їх з певними датами для бренду (наприклад, річниця магазину). Також не рідкі випадки знижок на товар, строк придатності якого добігає кінця. На одяг та взуття часто роблять знижки в кінці сезону або коли у продавця не лишилося в наявності ростовки – повного набору розмірів одного товару від найменшого до найбільшого.
Що стосується акцій, то тут в першу чергу варто оцінити економічну доцільність участі в них. Спробуйте оцінити для себе чи буде Вам вигідним брати участь.
Наприклад. Якщо Вам пропонують придбати дві одиниці товару і третю отримати у подарунок, то не слід в такій акції брати участь у випадку, коли Вам така кількість товару не потрібна, або Ви не встигнете його вжити до закінчення строку придатності. Краще за все брати участь в тих акціях, де вигода є очевидною, а умови є зрозумілими.
Так само і з бонусними програмами торгівельних мереж. Якщо Вам пропонують придбати в них дисконтну картку - оцініть через який час сума отриманої Вами знижки перевищить її вартість.
Деякі бонусні програми можуть передбачати не надання знижки, а нарахування умовних балів, які потім обмінюються на подарунки. Або Вам обіцяють щомісяця надсилати купони на знижку. Звісно, треба враховувати, що надані подарунки можуть виявитися непотрібними, а купони просто не дійти поштою.
Дуже часто участь у бонусних програмах передбачає надання учасником своїх персональних даних організатору (прізвище, ім'я, вік, стать, сімейний стан, адреса, телефон, тощо). Їх обробка регулюється Законом України"Про захист персональних даних" і допускається тільки за згодою суб'єкта (фізичної особи). Така згода, як правило, передбачається в анкетах, які пропонують заповнити учасникам. Уважно читайте, що Ви заповнюєте. Особливу увагу звертаєте на текст, що надрукований маленькими літерами. Пам'ятайте, що Ваша адреса, номер телефону може бути використана для надсилання Вам рекламних повідомлень.
Перед тим як взяти участь в конкурсі оцініть вірогідність отримання Вами призу а також його корисність. Крім того оцініть можливості організатора у наданні такої винагороди. Засумніватися слід, якщо Вам обіцяють дуже дорогий подарунок – квартиру, машину, поїздку на Мальдіви. Звісно. Ви можете взяти участь в конкурсі лише заради морального задоволення.
Що робити, якщо Вас надурили – не надали винагороди за умовами рекламної  акції або Ви перемогли у конкурсі, а нагороду Вам не дали. Засмучуватися, звісно, не варто, якщо Ви особливо не вкладалися в участь. Поширюйте інформацію про це серед Ваших родичів, друзів, знайомих. Адже ця інформація негативно відзначиться на іміджі бренду і допоможе іншим уникнути участі в таких акціях та конкурсах. У випадку, коли Ваші втрати є суттєвими,  по захист своїх прав рекомендую звертатися до Державної інспекції зпитань захисту прав споживачів та до суду.

Немає коментарів:

Дописати коментар